niedziela, 23 kwietnia 2017

- Zdrowa dieta nie musi być droga –

Słowo zdrowa dieta kojarzy nam się z luksusowym, drogim jedzeniem, które kupuje się w delikatesach. Kiedy słyszysz, że ktoś jest na diecie pewnie od razu myślisz: przecież mnie na to nie stać; te wszystkie zdrowe produkty tak dużo kosztują”. Błąd! Udowodnię Ci, że pożywne, zdrowe jedzenie wcale nie musi być drogie a nawet pozwoli lepiej gospodarować Twoim budżetem domowym. W końcu dzisiejsza reklama promuje zdrowe produkty ale zazwyczaj te drogie, pochodzące z zagranicy. A zapominamy ile dobrodziejstw mamy w naszym regionie oraz miejscu zamieszkania co jest łatwiej dostępne i rzecz jasna tańsze. Poniżej przedstawię Ci moje wnioski z prowadzonych obserwacji oraz osobistych doświadczeń  po około 4 latach zdrowego odżywiania.


I Planuj posiłki – zanim  zrobię zakupy staram się rozpisać  jadłospis na nadchodzący tydzień. Dzięki temu wiem co powinno się znaleźć na mojej liście zakupów. Oszczędzam przez to czas jak i pieniądze , gdyż nie kupuję wszystkiego „ jak leci” lub tego co wpadnie mi w oko. Ponadto tworząc moje domowe menu staram się tak planować a później kupować produkty, aby w przypadku większego opakowania wykorzystać je zanim się popsuje. I tak dochodzimy do następnego punktu.




II Nie marnuj jedzenia. Kupuj tyle ile jesteś w stanie zjeść tak by nie wyrzucać jedzenia do kosza. Robię wszystko aby  zawsze wykorzystywać to co mam w lodówce oraz nie kupować czegoś na zapas – wyjątkiem są produkty, które można zamrozić lub te mogące stać dłużej w lodówce – oczywiście gdy się ich wcześniej nie otworzy. Kiedy jestem zmuszona kupić produkt w dużym opakowaniu na przykład przecier pomidorowy w kartoniku wtedy staram się tak zaplanować posiłki by zużyć go całego w ciągu tygodnia – aby nie zdążył się zepsuć. Nie lubię wyrzucać jedzenia. Kiedy coś zostaje a już nie należy do pierwszej świeżości próbuję wymyślić co mogę z tym jeszcze zrobić. Może jakaś zapiekanka albo sałatka? Pomysłów jest mnóstwo – wystarczy poszukać.


III Stosuj techniki „uzupełniające” – brzmi tajemniczo? Już śpieszę wytłumaczyć ten stworzony przeze  mnie termin. Techniki uzupełniające polegają na zwiększaniu objętości jedzenia poprzez dodanie na przykład większej ilości wody do zupy czy sosu. Przykładowo: mamy kartonik wspomnianego przez mnie przecieru pomidorowego. Możemy z niego zrobić jeden garnek zupy. Stosując powyższą metodę można łatwo przyrządzić jeden garnek zupy oraz sos pomidorowy na przykład do makaronu dzięki czemu mamy dwa obiady Wystarczy do jednego i drugiego dolać większą ilość wody oraz odpowiednio przyprawić – smak zostaje taki sam jak przy użyciu całego opakowania do jednej potrawy.  To samo może dotyczyć na przykład sosu pieczarkowego oraz zupy pieczarkowej. Małe oszustwo, które pomaga zaoszczędzić kilka złotych w domowym budżecie.



IV Wybieraj produkty sezonowe – te zawsze będą tańsze i zdrowsze niż poza sezonem. Zdecydowanie taniej jest kupić produkty od Polskich dostawców niż sprowadzać je z zagranicy. Są one także mniej konserwowane – wiadomo te z dalekich krajów mają dłuższą drogę do pokonania i muszą ją dobrze przetrwać, aby wyglądać idealnie na naszych sklepowych półkach. Owoce czy warzywa kupowane w sezonie mają o niebo lepszy smak i zapach niż te poza nim. W naszym klimacie mamy wiele pysznych owoców i warzyw z których można przygotować smaczne i zdrowe posiłki.


V Gotuj proste posiłki. Człowiekowi do szczęścia wiele nie potrzeba. Ta kwestia dotyczy także jedzenia. Używając prostych składników można wyczarować przepyszne dania, które zachwycą największych niejadków. Wystarczy tylko je umiejętnie doprawić oraz ładnie podać. Korzystaj z dobrodziejstw naszej polskiej natury. Z warzyw i owoców można naprawdę przygotować zdrowe oraz kolorowe dania. Czasami nie warto sięgać po produkty z odległych zakątków świata, gdyż w zupełności wystarczą te które mamy pod nosem. Gotując nieskomplikowane dania wystarczy zadbać by zawierały wszystko co jest nam potrzebne do życia - w warzywach, owocach, lokalnym mięsie czy wiejskich jajkach. Aczkolwiek eksperymentowanie z nowymi produktami też może być fajne i czasami warto się pokusić o jakieś wyszukane dania.


VI Obserwacja wydatków – na początku drogi zdrowego odżywiania polecam spisywać co się kupuje i ile wydaje na jedzenie. Widać wtedy pełny obraz nie tylko naszych wydatków ale także diety. Dzięki temu możemy w prosty sposób zobaczyć czy nie kupujemy czegoś za dużo albo nawet niepotrzebnie. Kontrola wydatków to kolejny sposób pozwalający sprawić by nasze zdrowe odżywianie nie było wcale drogie a wręcz przeciwnie może nawet zmniejszyć koszty w domowym budżecie przeznaczane na jedzenie.


VII Sama przygotowuj posiłki –  gotując w domu może nie zaoszczędzisz czasu ale na pewno pieniądze. Ponadto podstawową zaletą gotowania posiłków samemu jest to, że wiemy co się w nich znajduje i  w jaki sposób są  przygotowywane.  Masz prawie pełną kontrolę nad całym procesem „produkcji” Twojego posiłku. Niestety główną wadą jest wcześniej wspomniany czas – niektóre dania wymagają trochę czasu na przygotowanie ale można znaleźć wiele przepisów, których gotowanie nie zajmie więcej niż 30 minut. Zabieg ten wymaga dobrej organizacji. Ale jeśli na szali postawisz swoje zdrowie i dobre samopoczucie na pewno uda Ci się wygospodarować moment na zrobienie czegoś szybkiego, smacznego no i oczywiście zdrowego. Choć czasami fajnie jest wyjść do restauracji  i próbować nowych smaków. We wszystkim jednak warto zachować zdrowy rozsądek.




Mam nadzieję, że przedstawiając moje rady przekonam Cię iż zdrowa dieta niekończenie jest droga. Wszystko zależy od podejścia. Można jeść zdrowo gotując na przykład z mąki żytniej zamiast ostatnio tak popularnej mąki kokosowej ( gdzie cena tej drugiej jest nawet 5 razy wyższa niż tej pierwszej). Oczywiście zamienniki bywają droższe ale zawsze zachęcam do poszukania tańszej alternatywy. Pod jednym względem mogę się zgodzić, że zdrowa dieta więcej kosztuje ale nie pieniędzy… tylko czasu. Od znalezienia przepisu poprzez zakupy aż po sam proces gotowania to wszystko wymaga poświęcenia trochę chwil ze swojego zabieganego życia. Zapytasz czy warto? No jasne! To czym się karmisz dzisiaj wróci do Ciebie jutro w postaci większej energii, lepszego samopoczucia oraz oczywiście ładniejszej sylwetki. To inwestycja w zdrowie na długie lata. Nigdy nie jest za późno, żeby zacząć – trzeba tylko chcieć. Czasem nie warto szukać wymówek by czegoś nie zrobić w końcu w tym przypadku chodzi o nasze zdrowie, które mamy jedno i od nas zależy jak je będziemy traktować. To jak będziemy o siebie dbać to znaczy jaki wysiłek włożymy w ten proces na pewno nam się odwdzięczy w przyszłości. 

W.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz