wtorek, 9 maja 2017

- Dieta to styl życia -

Zawsze zastanawiał mnie fenomen diet. Obiecują szybkie efekty w krótkim czasie. Często jednak jakim kosztem. Bilans kaloryczny potrafi być nawet niższy niż ten jaki potrzebujemy do normalnego życia. Skąd zatem czerpać siłę do regularnych treningów? Co tutaj mówić o treningach: skąd brać energię do codziennego życia? Wszyscy, którzy mają nadprogramowe kilogramy chcą schudnąć – najlepiej szybko, skutecznie i już do końca życia. Sądzimy, że bycie kilka miesięcy na diecie pozwoli nam schudnąć tak, że po jej zakończeniu wrócimy do jedzenia sprzed diety a waga zostanie w miejscu. Wiem z doświadczenia, że to tak nie działa. Sama wielokrotnie byłam na diecie. W sumie  z wagą walczyłam od kiedy pamiętam. Tak na serio zaczęło się już w gimnazjum. Wtedy Internet nie był tak jeszcze popularny jak dziś. Zatem diety znajdowałam w gazetach lub słyszałam o nich w telewizji. Uwielbiałam oglądać programy w których pokazywano jak grubi ludzie chudną po kilkanaście kilogramów. Podpatrywałam ich triki i wprowadzałam  w swoje życie. Udawało mi się schudnąć kilka kilogramów jednak po okresie diety wracałam do starych nawyków a wraz z tym moje kilogramy również. Ja jednak uparcie walczyłam dalej. Powstało takie błędne koło: dieta i powrót do starej wagi – typowy efekt jo - jo.



 Nadszedł jednak taki moment, że postanowiłam rozprawić się z moją wagą po raz ostatni czyli jakieś 4 lata temu. Zaczęłam od ćwiczeń. Z odżywianiem bywało różnie. Niby starałam się jeść zdrowo ale miałam wrażenie, że działam po omacku. Wszędzie krążyły i do tej pory krążą sprzeczne opinie co jest dobre a co złe dla naszego ciała. Postanowiłam iść wtedy za intuicją. Zaczęłam czytać różne książki związane z żywieniem – pisałam nawet na ten temat pracę licencjacką dzięki czemu zyskałam dostęp do większej ilości literatury (dokładnie o nadwadze i otyłości u dzieci). Słuchałam swojego organizmu. Świetnie mi podpowiadał co mi pasuje a co nie. Dlatego między innymi zrezygnowałam z nabiału a następnie z czerwonego mięsa. Może ktoś powiedzieć, że nabiał czy czerwone mięso zawiera tyle wspaniałych właściwości. Nie przeczę jednak czy powinnam zmuszać się do jedzenia czegoś co źle wpływa na moje ciało? Jakiś czas byłam na diecie wysokobiałkowej przypłaciłam do złymi wynikami badań krwi – czy zatem to była dobra dla mnie dieta? Oczywiście, że nie. Nie raz spotykałam ludzi, którzy byli wielokrotnie na jakieś aktualnie modnej diecie – nie jedli tego czy tamtego, a zajadli się tym czy tamtym. I wiecie co? Spotykając ich później widziałam jak szybko wracali do wagi sprzed diety. Dlaczego? Większość tłumaczyła się tym, że były to dla nich zbyt duże wyrzeczenia lub po prostu znudziło im się dane jedzenie (ile można jeść ciągle to samo) lub też sama dieta. 



Wszystkie moje obserwacje doprowadziły mnie do jednych wniosków. Jeśli chcesz schudnąć to Twoje nawyki żywieniowe powinny ulec zmianie na zawsze! Nigdy nie rozumiałam diet na jakiś okres czasu (chyba, że są to typowo oczyszczające czy mające jakieś uzasadnienie medyczne, psychologiczne). Zawsze zastanawiałam się co będzie jak skończę dietę. Co dalej? Przecież jeśli wrócę do dawnego stylu jedzenia to waga wróci – i tak też się działo. Dlatego za najważniejsze uważam przekonanie samego siebie do wprowadzonych zmian. Muszą być one na tyle dostosowane do naszego organizmu ale też psychiki byśmy mogli je zaakceptować na całe życie. Na początku każda zmiana będzie trudna i nietolerowana przez nasz umysł, który będzie zaciekle bronił swojej racji – do tej pory było dobrze to po coś  zmieniać? Jednak jeśli szczerze podejmiesz decyzję o zmianie swojego życia i utracie nadprogramowych kilogramów musisz wiedzieć, że wprowadzenie zmian będzie niezbędne. Dlatego najlepszymi dla siebie sposobami powinnaś przekonać samą siebie do słuszności zmian nawyków żywieniowych jednak z pełną świadomością, że będą one dla Ciebie nowym początkiem – tak jak już wspominałam nowe nawyki powinny zostać z Tobą na zawsze. Brzmi groźnie? Faktycznie z początku  tak się czujesz. Masz przed oczami liść sałaty na śniadanie, obiad oraz kolację i ze smutkiem myślisz, że tak już będziesz jadła do końca życia. Ależ skąd! Otwarcie się na nowe nawyki, zdrowe jedzenie odsłania przed Tobą ogromny wachlarz możliwości. 



Pozwól by nowe nawyki stały się Twoim nowym stylem życia i czerp z niego radość. Porzucając swoje dotychczasowe nawyki żywieniowe, które doprowadziły Cię do miejsca w którym jesteś z biegiem czasu poczujesz się co raz lepiej. Bo jak pewnie nie raz słyszałaś: zdrowe jedzenie wpływa nie tylko na ciało ale i umysł.




Najważniejsze według mnie jest czuć się dobrze ze swoim sposobem żywienia tak by mogło to zawsze dobrze funkcjonować. Działając na chwilę efekty też będą jedynie na pewien okres czasu. A tego nie chcemy prawda? Będąc ciągle na diecie: myśląc i mówiąc o tym w pewnym sensie stresujemy się tym faktem. Wydziela się wtedy w naszej korze nadnerczy – hormon stresu – kortyzol. Jego nadmiar ma bardzo niekorzystny wpływ na nasze ciało. Może to właśnie on jest powodem dla którego Twoja waga nie spada? Zbyt duża ilość tego hormonu w naszym organizmie może kumulować tkankę tłuszczową lub też niszczyć to co do tej pory udało nam się wypracować. Czasami kilka dni luzu i regeneracji może wpłynąć zbawienie na Twoje ciało. Styl życia to nie tylko odżywianie ale także umiejętność odpowiedniej relaksacji, odpoczynku. Ten element też jest bardzo ważny dla naszego ciała. Stresując się dietą oraz myśleniem typu: tego nie mogę zjeść bo ma za dużo kalorii a tamta potrawa jest za tłusta Twój organizm jest w ciągłym napięciu a co za tym idzie działa jak by był w sytuacji zagrożenia życia!




 Dieta powinna być dla nas przyjemnością oraz wyborem, którym w pewnym stopniu jesteśmy w stanie zaakceptować. Zmuszając się do jedzenia czegoś co nam kompletnie nie smakuje moim zdaniem nie ugramy zbyt wiele. Nie mam jednak tutaj na myśli tego, że ktoś będzie zajadał się tylko słodyczami i fast foodami. Mianowicie trzeba pamiętać aby nasze wybory były zdrowe. Dlatego trzeba przekonać swoje ciało do nowych smaków. Nie odrzucać z góry czegoś bo nam się nie podoba i już. Spróbuj a później oceń. Zastanów się jak to co jesz wpływa na Twoje ciało i umysł. Przemyśl czym chcesz się karmić i postanów, że zdrowe nawyki będą z Tobą na zawsze. Będą Twoim stylem życia, który przyniesie Ci same korzyści. 

W.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz