środa, 23 sierpnia 2017

Jak jedna mała zmiana pozwoli Ci schudnąć

Kiedy postanawiasz, że będziesz się odchudzać chcesz nagle przeorganizować całe swoje życie. Wyrzucasz wszystkie niezdrowe produkty ze swoich szafek. Z lodówki usuwasz wszystko według Ciebie może przeszkodzić w trzymaniu diety. Wykupujesz karnet na siłownię lub kupujesz płyty DVD z programami treningowymi.  Pędzisz do sklepu sportowego po nowe ubrania. Wkładasz w swoje działania mnóstwo czasu i energii. Chcesz zacząć już, teraz, dlatego tak szybko organizujesz swoje życie na nowo. Jednak często po kilku dniach tracisz siłę i motywację. Nagle zdajesz sobie sprawę, że za dużo tego wszystkiego. Pilnowanie diety znudziło się a trening okazał się zbyt wyczerpujący. Brakuje Ci energii i stwierdzasz, że masz tego wszystkiego dosyć. Poddajesz się, bo czujesz się zmęczona. Wiesz dlaczego tak się dzieje?


Odpowiedź jest bardzo prosta. Narzuciłaś sobie zbyt duże tempo zmian. Twój organizm zagregował szokiem na tak raptowne przemeblowanie jakie dokonałaś w ciągu jednego dnia. Nie wiedział co się dzieje i dlaczego tak wszystko nagle przeorganizowujesz. Wystraszył się, dlatego zmęczeniem broni się przed tymi zmianami. Super jest się zmotywować do działania i pozamieniać swoje nawyki, które doprowadziły Cię do miejsca w którym jesteś czyli nadwagi. Każdy chciałby od razu wszystko naprawić i zmienić jednak z doświadczenia wiem, że „co nagle to po diable”. Wszelkie zmiany dobrze jest wprowadzać powoli. Stopniowo przekonywać samego siebie do nowych reguł. Wtedy istnieje większe prawdopodobieństwo, że przy nich wytrwamy. Zacznij od przeanalizowania swoich nawyków i zwyczajów. Możesz zrobić to sama albo udać się do specjalisty, który pomoże Ci i zwróci uwagę na błędy a także poda wskazówki co można dalej z tym zrobić. Kiedy będziesz wiedziała co robisz nie tak i nad czym chcesz popracować – po prostu zacznij to zmieniać. Na początek wybierz jedną kwestię, która jest według Ciebie najważniejsza  i ma największe znaczenie dla Ciebie. Może nieregularność posiłków jest największym problemem? Lub podjadanie przed telewizorem? Albo zajadanie stresów i negatywnych emocji? Wybierz swój priorytet i pracuj nad nim każdego dnia po trochu. Ale jak zacząć?


W tej kwestii możesz sama pogłówkować szukając informacji w książkach czy Internecie lub zwrócić się o pomoc do dietetyka czy trenera personalnego, którzy podpowiedzą co możesz zrobić. Możliwości do wyboru jest dość sporo. Chcę Ci pokazać, że sumiennie codziennie ćwiczenie zmiany, którą chcesz wprowadzić będzie zbliżać Cię do celu. Jeśli skupisz się na małym kroku powtarzanym każdego dnia łatwiej Ci będzie osiągnąć to co chcesz. Może się to wydawać nie możliwe ale to prawda. Kiedy na przykład będziesz chciała uregulować pory posiłków to rozplanujesz sobie swoje jedzenie na cały dzień. Określisz, że o tej godzinie zjesz śniadanie a za 2-3 następne godziny będzie czas na przekąskę łatwiej będzie zwalczyć podjadanie i tak w sumie pracując nad jednym nawykiem możesz zmienić dwa zwyczaje czego skutkiem ubocznym będzie utrata wagi. Jedząc regularnie organizm nauczy się, że nie musi odkładać jedzenia na zapas bo będzie wiedział, że za określoną ilość czasu czeka go pyszny posiłek – po co więc podjadać. Podobnie w sytuacji kiedy największa Twoją zmorą jest jedzenie przed telewizorem. Kiedy uświadomisz sobie ten problem możesz nad nim pracować za każdym razem gdy siadasz przed telewizorem. Spróbuj zamiast sięgać po jakieś słone czy słodkie przekąski zrobić sobie na przykład kubek pysznej herbaty. Dzięki czemu po części oszukasz swój umysł i zaoszczędzisz sobie zbędnych kalorii. Taka jedna zmiana każdego dnia przybliży Cię do celu. Od małych kroków się zaczyna. Ciężko wszystko na raz zmienić. Kiedy przez kilka lat nie ćwiczysz lub jesz tylko wysoko przetworzoną żywność organizm się do tego przyzwyczaił. Dla niego to normalność, codzienność.  Zmieniając wszystko na raz traci orientację gdyż cały dotychczasowy schemat upada. Tak  - na co dzień działamy raczej według schematów.


Rano jemy bułki na śniadanie, popijamy kawę i szykujemy się do pracy. Obiad zjadamy na szybko. Wracamy do domu głodni po całym dniu i rzucamy się na jedzenie. Zjadamy tyle ile jesteśmy  w stanie pomieścić w żołądku – często za dużo, gdyż do mózgu nawet nie zdąży dotrzeć informacja o dostarczonym pożywieniu a już sięgamy po następny produkt. I tak działamy według przyzwyczajeń. Aż pewnego dnia postanawiamy wszystko zmienić. Na śniadanie jemy owsiankę albo jajecznicę. Nasza kolacja też zawiera mniej kalorii a do tego wszystkiego postanawiamy ćwiczyć. Włączamy płytę i zaczynamy się gimnastykować. Nasze ciało nie wie co się dzieje. Tyle nowości na jeden dzień – nie ogrania tego. Dlatego zacznij powoli. Na początek wybierz spokojniejszy trening by przyzwyczaić ciało do ruchu. Naucz się regularności swoich posiłków. A z czasem próbuj nowych smaków. Testuj na sobie co Ci odpowiada a co nie. Daj sobie czas na przekonanie samej siebie do wszystkich zmian jakie zaplanowałaś. Pamiętaj, że wszystko zaczyna się do jednej drobnej decyzji. Ona staje się początkiem drogi do celu. Zmień jedno a potem zabieraj się za drugą sprawę. Kiedy utrwalisz jeden nawyk łatwiej będzie z kolejnym. Do wszystkiego warto podchodzić ze świadomością oraz otwartym umysłem. Słuchaj swojego ciała – pisałam już o tym nie raz. Zgodnie z powiedzeniem „nie od razu Kraków zbudowano” tak samo w odchudzaniu. Przez jeden dzień nie tyjemy i także przez jeden nie jesteśmy w stanie wszystkich zbędnych kilogramów. Na wszystko potrzeba czasu. Jeśli chcemy aby zmiany były trwałe i nie doprowadziły do efektu jo-jo wprowadzajmy je stopniowo przyzwyczajając się do nich i adoptując jako swoje własne.


Jedna mała zmiana. Jeden mały krok każdego dnia to kolejny mały sukces na drodze do naszego wielkiego sukcesu. Ta jedna mała zmiana powtarzana regularnie pomoże Ci schudnąć. Nauczy Cię wytrwałości i systematyczności. Brzmi banalnie i prosto ale wiesz, że tak prosto nie jest. Niby jedna rzecz, ale jej wprowadzenie i przede wszystkim utrzymanie przy sobie wymaga ogromnej wytrwałości i konsekwencji. Pomyśl co jest dla Ciebie największym problemem jaki może Ci przeszkadzać aby schudnąć. Przeanalizuj swoje nawyki i przyzwyczajenia. Wybierz jeden i podejmij decyzję, że chcesz go zmienić. Przekonaj swoje ciało do tej zmiany i pokaż jaki korzyści z tego będą. Ale pamiętaj aby działaś z miłością i szacunkiem dla siebie. Zmiana ma zostać z Tobą na zawsze i stać się elementem Twojego codziennego życia. To będzie Twój nowy styl życia. Tak oto jedna mała zmiana – każdego dnia- pozwoli Ci schudnąć i czuć się zdrowo – codziennie.

W. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz