czwartek, 17 sierpnia 2017

Stres a odchudzanie


Dzisiaj dużo słyszy i mówi  się o stresie. W Internecie, telewizji czy gazetach wszędzie można znaleźć mnóstwo informacji na ten temat. Cóż się dziwić skoro wszyscy dookoła się ciągle stresujemy – w domu, w pracy – nawet na urlopie ( stresujemy się tym czy dobrze wyglądamy na plaży, czy nie przytyjemy jedząc niezdrowe jedzenie i odpuszczając treningi). Tak naprawdę zawsze znajdzie się „dobra sytuacja”, aby się zestresować zwłaszcza kiedy zaczynamy się odchudzać. Ciągle myślimy czy nie zjedliśmy za dużo, czy trening był wystarczająco intensywny, czy jem wystarczająco zdrowo i tak dalej. Nasz umysł zaprząta milion myśli na minutę skupiających się na naszej wadze i wyglądzie. Niestety takie myślenie nie sprzyja temu abyśmy faktycznie zaczęli chudnąć, bo skoro ciągle się boimy i skupiamy aby nie przytyć a nasz umysł czyta to jako „przytyć”. To trochę jest tak jak ze zjawiskiem nazywanym w psychologii samospełniającą się przepowiednią. To o czym myślimy i poświęcamy temu najwięcej naszej uwagi się realizuje. Chciałabym jednak zaznaczyć, że nasza nadwaga nie zależy tylko od myślenia ale także od czynów – ale to już temat na inny post.



Zostańmy przy stresie.  W dzisiejszych czasach stres traktowany jest jako podstawa powstawania wielu kłopotów i problemów osobistych, społecznych czy zawodowych. Stres jest pojęciem dość subiektywnym ponieważ dla jednej osoba jakieś wydarzenie może być stresujące a dla drugiej już nie. Pojawia się zazwyczaj w sytuacji kiedy człowiek zdaje sobie sprawę, że dana sytuacja jest dla niego trudna i nie może sobie z nią poradzić. Odczuwamy wtedy lęk. Czujemy go zarówno w naszej głowie jak i ciele. W momencie doświadczania stresu nasz organizm cały napina się, koncentruje na przetrwaniu. Ciało każdą (często nawet błahą sytuację), którą my odczuwamy jako stresującą traktuje jak walkę o życie! Stres to stan w którym występują tak silne emocje jak strach, lęk, złość a nawet wrogość. Bycie w stresie nie jest dla nas komfortowe. Objawy czujemy w całym naszym ciele oraz umyśle.
Jak go rozpoznać? Do najpowszechniejszych symptomów  zalicza się:

- przyspieszone tętno, szybka praca serca

- napięcie mięśniowe, sztywność mięśni

- problemy żołądkowe ( często musimy wtedy chodzić łazienki)

- niekontrolowane wybuchy emocji lub zamknięcie się w sobie

- uczucie lęku, strachu, złości, niemocy

- chęć objadania się lub wręcz przeciwnie – brak apetytu ( u niektórych chęć nadmiernego jedzenia następuje, gdy sytuacja stresowa minie)

- krytykowanie swojej własnej osoby oraz wizerunku (często na wyrost)

Oczywiście tych objawów jest jeszcze więcej a dodatkowo każdy z nas reaguje inaczej na stres. Nie mniej jednak tak liczne objawy -  zarówno ze strony ciała jak i umysłu - jakie odczuwamy prowadzą do wielu negatywnych konsekwencji, z których często nie zdajemy sobie sprawy! Należą do nich między innymi:

- osłabienie układu odpornościowego – łatwiej łapiemy infekcje

- wyczerpanie fizyczne i psychiczne (osłabia pamięć i koncentrację, usztywnia mięśnie)

- uczucie braku sił

- natłok myśli w głowie

- dezorientacja

- pojawienie się stanów lękowych oraz nerwic

- często wybuchy złości lub oddalenie się od najbliższych

- utrudnia trawienie – powoduje szereg problemów żołądkowych

- może sprzyjać tyciu – zwłaszcza w okolicy brzucha

- problemy skórne oraz z włosami ( łuszczenie się skóry, wypadanie włosów)

- zwiększa stany zapalne

- zmniejsza pobór tlenu poprzez to, że w czasie stresu oddychamy płytko

- uważa się także, że stres przyczynia się do rozwoju komórek rakowych

- w konsekwencji długotrwały stres może powodować rozwój depresji lub prowadzić do uzależnień




I teraz najważniejsze pytanie - jak sobie radzić ze stresem?

Walka ze stresem polega przede wszystkim na znalezieniu sposobu, dzięki któremu będziemy mogli się zrelaksować, rozluźnić. Tych metod jest bardzo dużo i najlepiej wybrać taką, która będzie nam najbardziej odpowiadała.

Do przykładowych sposobów walki ze stresem zalicza się:

- medytacja – wystarczy usiąść na kilka minut w cichym i spokojnym miejscu, zamknąć oczy i skupić się na swoim oddechu

- ciepła kąpiel na koniec dnia

- wyznaczanie sobie priorytetów – nie rozmyślanie o wszystkich sprawa do zrobienia na raz

- poświecenie 10 minut dla nas samych ( na przykład spacer, książka)

- praca z oddechem – skupianie się na swoim oddechu przez na przykład 10 min w ten sposób nie myślimy o problemach, ciało i umysł odpoczywają

- rozmowa z kimś bliskim, zaufanym

- regularna aktywność fizyczna

- znalezienie pasji, zajęcia, które lubimy robić, sprawia nam przyjemność

- akceptacja tego jak jest – nie na wszystko zawsze mamy wpływ

- picie herbat ziołowych na przykład melisa działa uspakajająco

- niektórzy po stresujących sytuacjach lubią po prostu zrobić sobie drzemkę

- unikanie picia dużej ilości kawy oraz innych napojów pobudzających

- jedzenie zdrowych i wartościowych posiłków

- odpowiednia ilość snu

- częstsze uśmiechanie się i unikanie narzekania

- skupienie się na obecnej sytuacji – nie zadręczanie się przeszłością, przyszłością




Najważniejsze aby każdy znalazł coś co lubi i co pozwolą mu się oderwać od otaczającego świata. Wtedy nasze ciało ma szansę się zrelaksować i odpocząć. Tutaj pojawia się po raz kolejny świadomość dotycząca naszego ciała oraz umysłu a także naszych reakcji na różne formy odpoczynku. Nawiązując do pytania w temacie stres jest nam po części potrzebny, gdyż to rodzaj nacisku jest niezbędny abyśmy mogli funkcjonować. Gdybyśmy nie mieli wyzwań nie chciałoby się nam nawet wstać z łóżka. Nie podejmowalibyśmy wyzwań i szli po najmniejsze linii oporu. Z drugiej strony stres niesie za sobą wiele negatywnych skutków, dlatego ważne jest abyśmy nauczyli się sobie z nim radzić.
Permanentne przeżywanie stresu nie sprzyja naszej sylwetce! Gdy się stresujemy podnosi się poziom kortyzolu we krwi a jego nadmiar sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej a także może niszczyć nasze mięśnie!  Uczucie stresu na jednych działa motywująco a na innych wręcz odwrotnie – wszystko zależy od charakteru człowieka. Stres pozwala nam przetrwać – kiedy znajdujemy się w sytuacji zagrożenia chroni nas, skupia całe ciało na tym abyśmy walczyli o życie.
Dawniej stres był potrzebny człowiekowi kiedy to musiał codziennie walczyć o przetrwanie aby nie zostać pożartym przez dzikie zwierzęta. Dzisiaj takich zagrożeń raczej się nie spotyka co nie zmienia faktu, że stresujemy się co raz bardziej. Niestety we współczesnym świecie sytuacji do stresu można znaleźć mnóstwo każdego dnia na czym cierpi nasz umysł jak i ciało a co za tym idzie nasza sylwetka.
W.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz